دروغ بی‌شرمانه
عدالت عدالت

منبع: عصرما، ارگان حزب کمونيست آلمان

 
ايالات متحده آمريکا در نظر دارد «نيروهای واکنش سريع» در کويت مستقر سازد. اين خبر به نقل از «محافل امنيتی ايالات متحده آمريکا» توسط آژانس خبری آسوشيتد‌پرس انتشار يافت. «استدلال» اين اقدام، بسيار ساده و قابل درک به نظر می‌رسد: پنتاگون، يعنی وزارت جنگ آمريکا، از وضعيت امنيتی عراق پس از ترک ۴۵٠٠٠ سرباز آمريکايی که قرار است در آخر سال جاری انجام گيرد، «نگران» است. برخلاف آنچه که گمان می‌رفت دولت دست‌نشانده در عراق تاکنون «تقاضای» تمديد مدت اشغال را نکرده است.

اين استدلال، اما در نظر دوم، آن‌طور که بايد منطقی و قابل درک به نظر نمی‌رسد. آيا ايالات متحده آمريکا در آن زمان بزرگ‌ترين ماشين جنگی جهان را گسيل نداشت تا عراق را «آزاد» سازد و به منطقه امنيت ببخشد؟ آيا قرار نبود پس از «آزادی» بالاخره «حقوق بشر و دمکراسی» در عراق برقرار شود؟ البته هر ناظر منصفی می‌داند که امنيت کشور پس از «آزادی» به مراتب بدتر از هر وقت ديگری قبل از آن می‌باشد.

و در نگاه سوم، يک ناظر دقيق متوجه می‌شود که در افغانستان «آزادشده» نيز وضعيت غير از آن نيست و همين‌طور در ليبی «آزادشده» نيز به نظر نمی‌رسد که از منظر صلح و امنيت تغيير مثبتی صورت گيرد. در نتيجه اين سؤال مطرح می‌گردد که آيا ايالات متحده آمريکا اساساً قصد داشت «وضعيت امنيتی» در افغانستان و يا عراق را بهبود بخشد و يا اين‌که زير نقاب «آزادی» اين کشورها، برنامه‌های ديگری را دنبال می‌کرد.

ديگر امروز بر هر کسی واضح و مبرهن گرديده، که مسأله بر سر «دمکراسی و حقوق بشر» نبود. در انتخابات کم‌تر کشوری در جهان اين قدر دستکاری و تقلب صورت گرفته که ما در عراق و افغانستان زير کنترل ايالات متحده آمريکا شاهد بوديم. دولت‌های زيادی وجود ندارند که فاسدتر از دولت‌های کابل و بغداد باشند. و در هيچ کشور ديگری در جهان اولين حق از حقوق بشر، يعنی حق حيات اين قدر در خطر نيست که در اين دو کشور تحت قيموميت ايالات متحده آمريکا. در واقع در جنگ‌های هندوکش و بين‌النهرين مسأله چيز ديگری جز اشغال و بسط مواضع ژئواستراتژيکی و اقتصادی نبوده است. با در نظر گرفتن وضعيت جغرافيايی دو سرزمين و همين‌طور ثروت نفتی کشور عراق نيازی به توضيحات بيش‌تر نيست.

به ويژه بسيار جالب توجه است که به چه سادگی «محافل کذايی امنيتی ايالات متحده آمريکا» می‌توانند مثلاً استقرار نيروهای نظامی در کويت را جا انداخته و اعلام دارند. امروز به امری کاملاً «عادی» تبديل گرديده است که فردی در واشنگتن اعلام کند که در گوشه‌ای از جهان برخی از منافع آمريکا به خطر افتاده و بلافاصله آمريکا به اين نقطه ارتش اعزام دارد و آن منطقه را آن قدر به رگبار گلوله ببندد تا به اصطلاح "Mission accomplished" (ماموريت انجام شده) اعلام گردد.

بديهی است که امروز بزرگ‌ترين تهديد برای منافع آمريکا و تمام «جهان آزاد» غربی از ناحيه «اسلاميون افراطی» ناشی می‌گردد. تا ده سال پيش هيچ‌کس آن‌ها را نمی‌شناخت، ولی هنگامی که در روز ١١ سپتامبر ٢٠٠١ چند تن عرب پريشان‌حال در ايالات متحده آمريکا ۴ هواپيما را ربودند و به برج‌های دوقلوی سازمان تجارت جهانی و ساختمان پنتاگون حمله بردند، «تهديد اسلامی» که به طور عمده از شبکه تروريستی القاعده ناشی می‌گردد، بر سر زبان‌ها افتاد.

اين دروغ شاخ‌دار امروز نيز با آب و تاب تبليغ می‌گردد، با اين‌که پس از گذشت ده سال از اين واقعه هنوز روشن نيست که اين ترور را چه کسی سازماندهی کرده بود. تنها چيزی که مشخص است، اين‌که چه کسی بيش از همه از آن منفعت برده است.

 


September 22nd, 2011


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسایل بین المللی